lördag 31 januari 2009

Konstigt

Konststudenten Anna Odell låtsades vara självmordsbenägen och lurade psykakuten att lägga henne i spännbälte. Detta som en del i ett konstprojekt hon ska presentera i maj. Jag tycker det var crap. Men än mer crap tycker jag konstnärsetablissemangets sätt att förhålla sig till "verket" är. Jag tycker mig nosa upp en odör av feghet, pk-aktighet och orm (jag tycker deras argument slingrar sig så förbannat). Varför kan ingen svara på frågan: är detta bra konst? Jag för min del tycker att det är utmärkt dålig konst. Vilket jag kan argumentera för. Liksom jag kan vara kritisk mot projekt inom mitt eget skrå: det historiska forskningsfältet. Jag undrar om konst bara får vara kritisk mot omvärlden men aldrig kritisk mot sig själv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du? Det är väl konst i allra högsta grad? Att utnyttja resurser som behövs på annat håll,liväl som att konst är att kissa på golvet eller varför inte dricka kisset, eller måla tavlor med bajs. Och självklart Pål Hollenders fenomenala konstdokumentär där han ligger med horor, och filmar det.

Kaninen sa...

Jag förnekar inte att detta är konst. Allt kan vara konst, bara man bestämmer att det är det. T.ex. ska jag nog börja betrakta det faktum att jag tar mig till jobbet då och då som en del av en installation om livet. Men bara för att det är konst är det väl inte bra? Jag vill att nån säger: "Det här är dåligt"

Anonym sa...

Äh, spela dum är väl ingen konst. Det är att vara normal som är det svåra...

Anonym sa...

Det är väl det som är mest skrämmande. Att man kan göra vad fan som helst, och kalla det konst. Göra otroligt korkade eller äckliga saker, och använda ordet "konst" för att komma undan med idiotin.

Anonym sa...

Såg du Berglins strip i gårdagens Svd? Om inte så citerar jag här delar av den: "Blekt och riskfritt! Varför inte klä ut sig till varg istället och yla runt gårdarna i Orsa för att undersöka relationen människa -natur? Då snackar vi examensarbete!!"
Hi hi, så bra han är Berglin:D

Kaninen sa...

Hahahahahaha Soffy!!! Den måste jag leta efter i pappersinsamlingen