onsdag 4 februari 2009

Social kompetens

Eftersom Sus just nu läser en kurs i social kompetens har jag fått anledning att fundera över vad det är. Idag har jag kommit fram till vad det INTE är. Och att det inte är så dumt det heller. Såg Babel där stackars Daniel Sjölin försökte intervjua Slas son som tydligen har skrivit någon slags uppgörelse med sin far - den store författaren. Blåbärsmaskinen eller nåt annat helt obegripligt hette boken. Slas son, som vi kan kalla X Claesson, satt och knarkartomat-ryckte i sin fåtölj och tyckte i stort sett att alla frågor som Daniel Sjölin ställde var dumma. Och han sa det också. Vilket väl är väldigt socialt inkomptent. Men just därför blev intervjun intressant. Att inte svara på frågorna utan kritisera dem, att inte tacka för inbjudan utan bara titta lite slött förbi kameran med "varsågoda era jävlar" i blicken, att inte gå med på att bli etiketterad - allt detta är att ta en diskussion på allvar. Jag fick samma a-ha upplevelse när etikforskaren och tillika självmordskandidaten Ann Heberlein satt och var bitter-butter i ett diskussionsprogram. I vår värld där smidighet, som jag har slarvigt och säkert helt felaktigt likställer med social kompetens, upphöjs som kronan på social interaktion blir kanske egentligen inte så mycket viktigt sagt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bara før att du ska vet gumman, ja brothers &sisters är en amerikansk serie med Rob Lowe och andra kändisar...børjar s¨å før att jag ser den..haha
Butiken du snackar om är brother och sister...utan s i slutet...tråkiga kläder tycker jag.
Pussssssssssssss

Anonym sa...

Men jag missade Babel, jag undrar vad jag gjorde igår...? Ibland är det härligt befriande med såna människor, men det beror ju på om man själv tycker att det är ett viktigt ämne som man diskuterar eller inte. Ann Heberlein måste jag kolla upp, vet faktiskt inte vem det är.

Och du...nu har F börjat kallat lilla vännen (ja bebisen alltså!) för Gunna, är det bättre?

Anonym sa...

Vad jag fått fram av kursen hittills är att social kompetens är förmåga att hantera relationer mellan sig själv, de andra och samhället. Jag såg inte Babel, men antar att de båda eller i synnerhet intervjuaren, utsattes för en prövning av social kompetens. Social kompetens behöver ju nödvändigtvis inte betyda att man ska vara alla till lags, och agera utefter vett och etikett-regler. Det är väl snarare så att social kompetens är att hantera situationer med andra människor oavsett om de är positiva eller negativa. Jag ser det som att Slas son gjorde ett utomordentligt experiment i social kompetens. Jag kommer använda detta fall i mina framtida stuier. Tack!

Friederike Gerlach sa...

Det är tur att jag har dig, då får jag en sammanfattning av tv programmet jag missade. Jag får ju ibland tv abstinens, det måste jag erkänna.

Anonym sa...

Jag såg Babel, men jag såg nog inte samma som du ändå för jag tänkte inte så om sonen. Jag tänkte nog mest att han var nervös.

Anonym sa...

Såg du Babel igår då? Den där Stig Larsson är inte speciellt ödmjuk eller socialt kompetent han heller.

Anonym sa...

Nils Claessons reaktion kan också mycket enkelt förklaras med att Sjölins frågor var så dumma att det kröp i kroppen på en. Hade jag varit NC hade jag smällt till honom på käften.