söndag 7 december 2008

Sekretess

Jag är ju en nyfödd bloggare. Jag kan inte sedvanor och takt. Nu undrar jag en sak. Hur mycket får man avslöja på en blogg? Får man skriva ut namnen på sina vänner? Kan det vara farligt?

Jag lider av viss skitnödighet kring det här med nätet och, tja vad ska vi kalla det... personkopplingen. En av de gånger som jag msn-pratade med en kille som jag hade hittat på nån dejtingsida höll jag verkligen på att få sprutdiarée. Han sa sig jobba typ på FRA (obs detta var innan FRA-debatten, då knappt nån visste vad FRA var). Han hävdade att man är mycket mindre osynlig på nätet än vad man tror. Han sa att han hade tillgång till register så att han kunde kolla upp min ip-adress och var min dator befann sig, dvs räkna ut vilket hus jag satt och skrev i. Sen skickade han en sån där pratlänk (jag är verkligen inte hemma på begreppen, men ni vet videosamtal utan bild). Så pratade och pratade han oavbrutet väldigt konspiratoriskt om nedskärningarna av försvaret i en kvart. Han sket fullständigt i att jag skrev att försvaret sköt intressepilar i mitt öga, NOT. Han malde bara på med sin maniska stämma. Det var väl här nånstans det började trycka på i tarmen. Där satt jag med en främmande galning som gapade från datorn ut i mitt sovrum, och som därtill kunde lista ut var mitt sovrum finns.

För att skydda mina kära från FRA-mannen och hans gelikar har jag nu bestämt mig för att bara använda första bokstaven i deras namn. Även om jag tycker att det ser lite tråkigt ut när ens vänskapskrets från gårdagens kalas blir en formel: S+T+M+J+F+S+L+T+K+A+F+C+R+L+S+F+M= I love U

25 kommentarer:

Fridakortochgott sa...

Jag är väl lite inne på samma spår som du, jag kör med minsta möjliga privatinformation. Men sen att jag gör reklam för mig blogg på facebook, det är en annan femma ;)

Tack för att du kommer på bra egenskaper hos mig, bra både för egot o för anställningsintervjun!

F+C+S=love U2

Anonym sa...

Jag lämnar ju ut mig ganska mycket men ändå inte. Jag vill inte visa mitt ansikte och mitt namn, men sen är det ju lätt för en del att se var jag bor. Men vem bryr sig? Jag kan få panik när jag ser bloggare som visar & berättar allt. Jag tror att det är bra att vara lite anonym för det är lätt att man glömmer bort att hela världen kan läsa, inte bara de vanliga beökarna.
Och du, jag är mycket stolt över att vara en del av din formel♥

Anonym sa...

Ja, lite väl bajsnödigt tycker jag faktiskt att det är (att bara skriva första bokstaven). Vad fan - du hänger ju på Fejjan med foton, fullständigt namn och födelsedatum. Sedan väljer man ju vad man skriver. Man behöver ju inte blogga om att Kalle lipade hela festen eftersom han nyss hittat Sara i säng med grannen. (Det kanske räcker med att Kalle är ett jävla lip-mongo? ;)) Men det är väl rätt safe att skriva att det var Hanna du fikade med och inte H. För vad kan man egentligen göra med informationen att det just var Hanna du fikade med, och ingen annan?

Anonym sa...

Tejnam säger: Är det inte mindre utlämnande på Fisboken då man väljer sina vänner och vem som ska få se ens profil?

Anonym sa...

Timo Hagström i Vänersborg hälsar att det är SVINTÖNTIGT med alla T, A, F, J, U, L, D, K coh Y. Vem bryr sig och vem orkar kolla upp sånt? Jag menar: om du skriver att F har tagit överdos så lär alla som läser din blogg ändå veta vem denna F är. Allt handlar ju om vad man vill att alla ens kompisar ska veta om varann. Typ.

Fridakortochgott sa...

Äh, jag är varken skitnödig eller töntig. Jag tänker så här att alla kanske inte vill att andra ska kunna läsa om att de har fikat med mig. Så mina A B o C är mest i respekt för dom. Sen är det ju helt riktigt att Fisboken är som en öppen dagbok för nyfikna ena att snoka i. Sen kan man ju alltid skoja till det o hitta på andra bokstäver att döpa folk med :D

Anonym sa...

Frida: Om dina polare inte vill att andra ska få veta att de har fikat med dig, tycker jag inte att de förtjänar att få vara dina polare. ;)

Äh, jag brukar fråga om jag får nämna folk i bloggen, och hittills har ingen sagt nej. Vill man inte nämna någon, kan man ju skriva "en kompis". Det är så drygt att läsa dessa formler. Det är ju då man blir nyfiken och måste klura ut. :)

Anonym sa...

Jag tänker såhär: Du är ute och fikar med Eva. Dina kompisar vet vem denna Eva är, till 90% består din bloggläsarkrets av kompisar. OM det mot förmodan skulle dyka upp nån random dude som vill stalka dom du fikar med kommer han/hon att få lite problem. I din hemkommun bor det 1 995 personer som heter Eva. Du känner nog folk i fler kommuner än så. Jag kan fatta om man inte vill skriva att Eva har blivit jättefet o ful sen förra gången ni fikade, men då hjälper det ju inte att skriva E heller. För antagligen läser E bloggen och alla andra vänner också.
Äh, skriv vad ni vill. Jag vet vilka alla bokstäver är ändå. :)
Jag skulle skriva namn.
mvh T
email: t
adress: E
postnr: 4
postort: V
telefon: 0

Anonym sa...

Hahaha gud vilken underhållande debatt! Jag tycker istället att du borde köra på vårt gamla knep, Johanna. Att inte slösa på bokstäverna utan istället förkorta ALLA ord. Gnt, sg osv..

Anonym sa...

Hade det varit lite mer vokaler i den dära strängen med bokstäver så hade man kunnat bygga ihop bokstäverna till ett ord eller tre, nu finns det bara ett A, det kommer man inte långt på.. Jag testade att lägga till efternamnen på alla men det hjälpte föga, AAÖOO men då är jag inte riktigt säker på S och F's efternamn sen i somras (eller va det förra sommaren, nä det va nog i somras..) så det kanske inte stämmer. Kan det vara så att namn oftast börjar med en konsonant? Det där med alliteration va inte så dumt.. tänk på det A när du blir farsa.
Hade vi fått till ett ord eller tre så hade man ju kunnat kallat festen för det när man snackar om den i framtiden. stmjfsltkafcrlsfm-festen funkar ju med men det är lite svårare att komma ihåg. Tänk en fika me fam F som får heta RALJ-fikan, tänk sen om syrran kommer o exxet å kanske hon från Stökkhölm då blir det RALJERA-fikan.. Raljera ja... faan

Det blir lättare att komma ihåg vem som va där då iallafall...

Fridakortochgott sa...

Ha ha ha ja herre min je. Nu tycker jag att vi alla tar och sjunger "We shall over come" eller som man också kan kalla den, WSOC.

O&U /F

(Fram för fler debatter på bloggen!)

Anonym sa...

Jag håller på djuren och persontecken. Djurnamn på alla så får man säga till om man vill att ens djurnamn ska va hemligt. Jag vill ha varg!!!!! /Tej

Anonym sa...

Jag håller med Susatan. Man ska förkorta allt.
Så i brist på egen blogg ska jag nu berätta vad jag gjorde i lördags. Först s jag och m s, sen å jag h för en d och m och lite h med v så klart. På kvällen g jag hem till m med en p c, vi g på f och d w.
T o hej L-pastej.
T

Anonym sa...

Tej: Om man måste ha djurnamn så vill jag vara en liten, liten fjäril.

Kaninen sa...

Hahahaha!!!! Nu ser jag helt oanade fördelar med formelmetoden. Tack o hej alla sudoku och korsord. Hjärngympan alla kategorier är här. Glöm på spåret på fredagskvällar (ni som är äldre än Vargen och alltså har kravlat er bort från Idol;). Läs min blogg istället och hitta veckans ord bland bokstäverna. Lite som det visa trädet Sven har föreslagit alltså.

Och appropå RALJERA-fikan, vem minns inte gamla ROGGBIV från skolan?

For your information tycker jag konskevens är larvigt. Bokstäver kommer blandas med namn, djur och förkortningar. Men fler förslag mottages tacksamt. Är det ingen som vill vara en blomma? Och sälla sig till violen? Vars pappa är en liten liten fjäril.

Anonym sa...

Kan man inte skriva på rövarspråket istället?
Momvovhoh/ lolitotenon lolitotenon fofjojärorilol

Anonym sa...

RoRövovarorsospoproråkoketot äror etottot jojävovlola momecockok, dodetot bobloliror enon fofrorukoktotanonsosvovärortot momasossosa bobokoksostotävoveror, momenon omom momanon anonvovänondoderor sosigog avov rorövovarorsospoproråkok soså bobloliror joju sostotroränongogenon hoheloltot anonnonororlolunondoda, hoheloltot poplolötotsosloligogtot enon momasossosa vovokokaloleror. MoMesostot OoO'o'non dodå momenon vova fofaanon.. RoRövovarorsospoproråkoketot popå ösostotgogötotsoskoka bobloliror momedod ÖoÖ ocochoh äror sosnonäpoppopetot rorololigogarore momenon jojagog soskokrorivoveror popå rorikoksosrorövovarorsospoproråkok.
NoNya sostotroränongogenon äror nonu sostotmomjojfofsosloltotkokafofcocrorlolsosfofmom ocochoh foförorutotsosätottotnoninongogarornona foföror ihohopoppopusossosloladode orordod hoharor joju foföroränondodroratotsos enon dodelol, omom nonu inontote sosjojälolvova orordodetot soskoka soskokrorivovasos popå rorövovarorsospoproråkoketot foförorsostotåsos.... dodå äror joju inongogetot foföroränondodroratot.. JoJagog fofåror fofunondoderora lolitote..

JoJagog kokanon vovarora etottot totrorädod omom dodu vovilollol jojohohanonnona momenon jojagog äror enon kokäcockok fofarorbobrororor egogenontotloligogenon.

Anonym sa...

Rövarspråk äe lite jobbigt att skriva (och läsa). O du Sven, alla vet väl att du är en farbror. Du har ju frågat susatan om hon vill flytta in hos dig och kolla på film. Remember? Om du ska vara ett träd så måste du väl ändå välja någon sort. C (jag skriver bara bokstav för säkerhets skull) och jag vet helt säkert vilken sort du är... Men jag tänker inte säga't.

Anonym sa...

Tjofaderittan!
Som protest mot allt har jag också börjat blogga. Jag komemr att skriva ut namn, adress, telefonnummer, skostorlek, ip-adress, namn på eventuella syskon och allt annat jag kan komma på i den och sen ska jag skicka hela skiten till FRA.

Anonym sa...

Vet du vem den anonyma personen är som skrivit detta hos mig:Hej gumman fint blogg du har...grattis till mage och allt
hälsningar från tidigare medlem av gangster gänget ;)

Asså jag fattar ingenting...

Anonym sa...

Jag vill nog inte vara ett djur.. Isåna fall ett renskinn. Annars helst en mamma till en maffiakille. Ni kan kalla mig MTMK.
Det är även dåligt med tokiga förkortningar och smajlgubbar :) LOL. *fnissar* :P

Kaninen sa...

Jag hade tänkt att ge dig en blogg i julklapp Titty. Har du verkligen ordnat en själv? Hit med adressen.

Anonym sa...

lnöjmloooooooooophjnunnuu0p+++++++++juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuulöjkkkkkkkkkkkkkkkkkkåp++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++kmåpöäki0piupåööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö+kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipåöööööööööööööööööööö+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++i9+jkpjm9y766666666666666666666666666666666778hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy865

Anonym sa...

hej kanin!
Sven får allt fixa snin egen blogg.

Anonym sa...

F'låt Kanin men mest f'låt till T. Självklart så va två kommentarer för mycket, jag ska va tyst nu.

Over and out
Sven