onsdag 10 december 2008

Brev till tomten

Pladderpladder-Anna har utmanat mig på en önskelista. Jag vet inte riktigt vad utmaningen består i. Att komma på en önskelista? Att få den uppfylld? Att nämna tre mjuka paket man faktiskt vill ha? :) Men det är ju riktigt smart att lägga ut den på nätet. Tomten sitter väl hela nät-terna och läser. Och om inte han så kanske nån annan... Nu kör jag:

Tre hårda klappar:
1. Trimmer. För gräset. Som växer likt en ostyrig Tommy Nilsson frisyr (den han hade på 80-talet) längs staketet på torpet. Jag misstänker att en o en annan orm kan gömma sig där. Ormar ska inte ha nåt hem på min tomt, tomten!
2. Jordfräs. Nu när bästa fixarfamiljen har fixat hus ska dom få tillbaka sin jordfräs som jag har lånat i några år. Uj vad den har fräst fina land. Men nu ska den till sitt rättmätiga hem. Så då vill jag ha en jordfräs, alternativt nån som gräver landen för hand.
3. Ljus. Dom i fina färger är slut.

Tre mjuka klappar:
1. Att sängen (åh den är så mjuk o skön) jag har beställt levereras innan jul. Vilket kanske var möjligt. Och just därför inte särskilt troligt. Den ska tillverkas i Norge. Och har den norska bredden 150 cm. Jag har alltså för all framtid avsagt mig en svensk sängram.
2. En väska som man inte går bort sig i. Jag har ärvt min väska av bästa M, liksom soffbordet, en massa bestick och klockan (plus en massa andra saker, hennes gamla ögonskuggor tex). När jag fick väskan var den hel och jättefin. Men nu är det hål i fodret. Saker försvinner. Som den gången när jag var full, spydde på tåget och blev avkastad en station för sent. När jag efter mycket rabalder kom hem kunde jag inte hitta nyckeln. Började nästan tjuta av förtrytelse - hur kunde allt gå så fel? Men när jag hade tömt väskan och den fortfarande skramlade anade jag slutet på gömma-nyckel-leken. Bakom en reva i fodret fanns dom. Där har jag för övrigt även hittat ett stort hänglås och en rutten clementin.
3. En plånbok. Jag tycker att den jag har är fin men alla skrattar åt den. Vad gör det att den är en halvmeter i omkrets och att jag har en förkärlek för att spara kvitton ett år tillbaka? Och att den innehåller kort från högstadietiden?

3 viktiga klappar
1. Mys med min systerdotter.
2. Klappar från P
3. Vaccin till hela bekantskapskretsen så vi slipper influensa, kräksjuka, halstrams och förkylningar. Alla andra kan vara sjuka dock.

Jag vet ju inte hur man gör länkar, men vargen, soffy och Timo Hagström kan känna sig manade att komma ut med sina önskelistor. Fast Timo har förstås redan fått en av de viktigaste klapparna, en gratis prenumeration på Svenska Dagbladet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt i all kräks kommer jag osökt att tänka på underliv när jag läser om trimmern. Kanske har att göra med att Hank Moody har upptagit hela min dag.
Jag får det iaf till att trosorna är staketet och tycker att det låter alldeles fnissigt kul. Nu ska jag skriva lista med. Geud vad töntigt med bloggutmaningar.....
HAHAHA nu ser jag också att min ordverifiering är just: FRISS

Jag dör än en gång:)

Fridakortochgott sa...

Själv brukar jag lägga mina nycklar under andras duschkabiner, det känns tryggt.

Kaninen sa...

Haha tejnam! Jag döööör oxå. Vilka fantasier får du av jordfräs och ljus?

Och Frida, om du lägger dina nycklar under mig när vi har tränat hamnar dom under duschkaninen. Garanterat jättetryggt.

Anonym sa...

SvD var snällt, men att jag skulle göra nån sorts bloggutmaning-kedjebrev-crap är ganska osannolikt.

Fridakortochgott sa...

Ha ha Vilken bra idé Johanna, både duschkaninen och Vi hade i alla fall tur med vädret... O sen så måste jag säga att jag vill skriva om min önskelsista efter att ha läst din, det lät mycket roligare att önska sig en jordfräs än smonk. Fast det är klart, jag har ju redan en jordfräs!

Timo: det vore grymt kul att se en sådan lista på just din blogg

Anonym sa...

Min önskelista kommer om några dagar! Och kul att det blev en säng, snart kommer du aldrig vilja stiga upp till en kopp te...
F´s tårta ska tillverkas på lördag. Men det blir inte en VM- tårta- så långt har jag bestämt. När du vill länka så gör du det genom att klicka på symbolen "länk" i raden ovanför det inlägg du skrivit - smart va? ;)