söndag 21 december 2008

Äntligen!

En historiker som ständig sekreterare!!!! Peter Englund tar över efter mannen med det förskräckliga namnet, Horace, i Svenska Akademien. Jag hurrar! Fast lite trist är det ju att det aldrig blir nån kvinna. Men det är klart, det finns ju inte så många att välja på. Endast fem av de aderton ledamöterna har fitta. Varav två är lite ålderstigna (80 respektive 90 år 2009). En slutade gå på mötena 1989 (Kerstin Ekman). Kvar finns då Katarina Frostensson och Kristina Lugn. Självklart utgår jag från att dom har tillfrågats. Efter 220 års gubbvälde är det ju inte förenligt med snille och smak att inte tillämpa varannan damernas. Men damerna hade nog inte tid. Många har ont om tid.

Men det verkar inte Peter Englund ha. Hur får karln tiden att gå ihop undrar jag efter att ha läst lite på hans hemsida att han är bloggande nybliven fyrbarnsfar som är bra på att baka och som just släppt sin åttonde bok. Den, hans nya bok Stridens skönhet och sorg, ska förövrigt bli min feta julläsning. Peter Englund skriver alltid otroligt tjocka böcker verkar det som. Poltava var jättetjock vill jag minnas. Tjock bok = mycket tid. Kanske. Eller åtminstone för läsaren. Nåväl, Peter Englund har så mycket tid att han hinner intervjua sig själv på bloggen samma dag som alla medier måste ringa ner honom och fråga, fråga, fråga. Han till och med gratulerar sig själv. Är det hybris, humor eller helt ok?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Klart han ska va stolt Peter! Och skryta med det också. Det får man. Det skulle jag också göra om jag blev ständig sekreterare. Det är en jävla bedrift att ständigt sitta med pennan i högsta hugg, beredd att anteckna. För jag antar att de använder penna och papper istället för dator eftersom de fortfarande dras med förlegade uttryck som "de aderton". Eller snackar vi fjäder och bläck?

Anonym sa...

God jul på dig med! Och nej, jag tänker inte berätta vad jag hade tänkt att ge Timo först. Det får ev bli en framtida födelsedagspresent.
Ses om en vecka!

Anonym sa...

yritiJag har alltid tyckt att Horace ar ett konstigt namn...varje ar nar hans namn kommer upp i samband med Nobelpriset och aven nar det namnet kommer upp pa Dubido..haha... Om jag inte minns fel sa hette den konstiga mannen i Dr Queen Horace ocksa.
God Jul!