söndag 20 december 2009

Förberedelsernas tyranni

Till alla er som har väntat: Ajm back. Grattis och så vidare. Men jag är dåligt insatt. Räkna inte med upplysning och fakta. Jag har levt utan tidning och TV i tre månader nu (det är inte riktigt sant men tillräckligt sant för att vara en ursäkt).

Ändå har det inte undgått mig att en klimatkonferens pågår i Köpenhamn. Det finns säkert tusen saker att säga om den, om vädret, om isbjörnar som ensamma på ett isflak seglar iväg förutan vind. Jag säger istället: whats up med alla förberedelser? För visst var det så att Danmark har instiftat särskilda lagar för att kunna frihetsberöva människor i ett halvt dygn även om de inte är misstänkta för brott, kunna sätta folk i finkan bara för att de befunnit sig på en plats för upplopp utan att själva vara delaktiga i det, samt inrättat en burkoloni där förövarna för de nya brottsrubriceringarna kan låsas in som herrelösa katter?

Att förbereda ett ynka möte på ett sätt som i grunden rubbar demokratiska värden verkar lite aningslöst i mina ögon. Om tanken var att farbror blå blott genom sina hårdnade nypor skulle kunna skrämma jobbiga demonstranter till skötsamhet, glömde man bort farbror blås egen vilja att vara duktig pojke/flicka. När lagar och burar finns lämnas de inte oanvända. Det är en gammal sanning.

Här vill jag slänga in någon pretantiös slutkläm om förberedelsernas tyranni, så jag säger: förberedelser kan skapa tyranni. Tack och god natt!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Bra sagt!
Förhoppningsvis framgick orimligheten i denna skeva lagstiftning fram till Svenssons när Sveriges Radios reporter mitt i ett inslag fick börja springa som en tok för att polisen var i närheten och reporten därmed riskerade att sättas i bur. När till och med Herr Rekorderlig Radioreporter får fly fältet när bängen trålar så är det illa.

Frida sa...

Härligt med lite kaninbloggeri! Kanske kanske följer jag ditt exempel men då kommer det antagligen att handla om skäggiga gubbar i röda luvor ;)
Men vad säger man? Ibland är det svårt att tro att vi lever på 2000-talet.

Timo sa...

Jag tycker att det är helt rätt. Vi borde skaffa liknande lag i sverige också så att vi blir av med alla hippies.