lördag 22 augusti 2009

Svininfluensa

Igår infann sig följande skitnödiga förslag på mitt jobb: "Vi kanske borde sluta ta våra klienter i hand nu i infuensatider". Dåndimpen drabbade mig för jag tycker att det är extremt överdrivet. Vi träffar fyra nya klienter i veckan. Det är förmodligen farligare att öppna dörren till 8-våningshuset där kontoret ligger bland en massa andra kontor, än att ta någon av de fyra i hand. Det är farligare att ta sig till jobbet med tunnelbana, tåg eller buss. Det är till och med farligare att ha barn.

I media skriks olika skräckscenarier ut. Det senaste är att svininfuensan kommer ta 50 barns liv i Sverige. Men alla minns väl fiaskot med fågelinfuensan. Efter alla bilder på munskydd och masslakt på intet ont anande hönor så drabbades inte en enda människa i Sverige, om jag minns rätt. Antiklimax delux och fågelinfluensan blev snabbt lika ute som att hoppa bungyjump. Att media sällan håller sig till fakta i pandemirapporteringen framgår här.

Trångboddhet har varit avgörande för tidigare pandemier som ryska snuvan (1889-90) och spanska sjukan (1918-19). Hur det var med Asiaten (1957-58) och Honkonginfluensan (1968-70) vet jag inte. Däremot vet jag att Asiaten ledde till 5,6 miljoner sjukdagar på en befolkning om 7,3 miljoner svenskar. En stor samhällsekonomisk förlust ligger alltså och hotar bakom hostet och febern. Nu har Sverige kommit på att hotet mot hälsan och hotet mot samhällsekonomin bäst utmanövereras genom massvaccinering av befolkningen.

Kommer det hjälpa eller inte? Jag vet inte. Däremot tycker jag att staten har gjort alldeles för lite för att upplysa folk om den främsta metoden för att förhindra smittspridning: stanna hemma vid minsta misstanke om sjukdom, ligg kvar framför tv:n några dagar även efter att du känner dig frisk. Men sådana rekommendationer går inte ihop med regeringens arbetslinje. Det går heller inte ihop med statskassan. För den var det bättre att shoppa vaccin för några miljarder istället för att riskera upprepningen på flera miljoner sjukdagar. I vår tid är folk hemma i myskläder inte lika sexigt som citykarriärister i munskydd.

5 kommentarer:

Friederike Gerlach sa...

Du måste ju bli landstingspolitiker, helt klart. Martins rektor uppmanade sina anställda att hosta i armhålan...är man desperat så är man.

Frida sa...

Om folk inte redan tvättar händerna med jämna mellanrum och undviker att hosta andra i ansiktet så får de skylla sig själv tycker jag. Jisses, är det inte vanligt folkvett att hosta i armvecket?

Sus sa...

Haha vi har fått affischer (!) som vi ska sätta upp på jobbet. Där är det text och illustrationer på att (hur?) man ska nysa och hosta i armvecket för att undvika smittan. Inte nog med att de tror de att vi alla ska dö av smittan, under tiden vi väntar på det blir vi idiotförklarade..

Kaninen sa...

Nu har den där förbannade lappen kommit upp hos oss oxå. Och där står det faktiskt att man ska stanna hemma om man blir sjuk. Så nu får jag ta tillbaka halva blogginlägget.

Semira sa...

På mitt jobb får man ine komma till jobbet på 7 dagar om man har ont i halsen eller huvudet..hahahahaha...jaja jag førstår att man måste vara extra noga när man gräver i folks mun, men vem kan inte få ont i huvudet av en unge som vägrar äta sin grøt på morgonen, funderar på att sjukskriva mig året ut..haha