tisdag 18 augusti 2009

Det är inget fel på det

Gammal mjölk. Jag har druckit den i flera dagar nu. Det går bra. Ännu har jag inte fått gröt till frukost när jag lagat te. Nu funderar jag på att göra ett experiment. Och nej, det är inte att spara mjölken ett år och sen smaka. Men med tanke på att svenskarna slänger lika mycket mat på ett år som motsvarar koldioxidutsläppen från 700 000 bilar (fråga mig inte hur långt de bilarna har kört, men det låter ju mycket i alla fall), så tänkte jag börja slänga lite mindre. Det vill säga ta taberas i kylskåpet. Tyvärr kan jag inte börja idag för det står kasslerstuvning sen månadsskiftet där. Jag väntar tills den har gått sin väg.

Utanför Östersund fanns en gång en gubbe som hette Mus-Olle. Han förbarmade sig alltid över sur mjölk och gammal köttfärs som blivit över i handelsboden. Det gav han till sina katter, som år efter år hade samma namn. Fastän det var nya katter alltså. Mus-Olle är min idol.

5 kommentarer:

Semlan å X-ter sa...

Ska du køpa en katt nu eller ska du plåga Tinas Mats?
Och det här inlägget gør att du blir min idol ;)

Anonym sa...

Bättre magsjuk är svininfluensa :D

MarySaintMary sa...

Jag smakade på gammal grädde idag. Den smakade likadant som crème fraiche! gott!

Kaninen sa...

Semira: nej, jag ska inte köpa katt. Jag ska satsa på att bli som Mus-Olles katter. Det vill säga: tåla det mesta.
Soffy: jag tror magsjukebakterier är bättre vaccin mot svininfluensan än den hysteriska massvaccination som regeringen har beslutat om, men inte gett resurser till
Mary: Ja det är ännu ett plus att gammal mat lagar sig själv. Ungefär som surströmming

Tejna sa...

Stackars katter!