fredag 27 februari 2009

Grannsämja

Vad glad jag blev när jag upptäckte att vi hade ännu en tvättstuga i huset. Och ännu gladare blev jag när en tant som tvättade samtidigt vänligt visade hur de nya maskinerna fungerade. Sen berättade hon om en ny semelvariant som bara kostade 16 kronor på Lindahls, att en gång när tvättstugan stått olåst hade en man sovit och ätit mat där samt att hon har haft endast 20 grader i sin lägenhet under vintern. Jag svarade att jaså? jag köpte semlor för 22 kr häromdagen. Och kallt, nej det har vi inte. Kanske är det nåt med väggarna? Eller fönstren? Och hua, vad rädd jag skulle bli om nån satt och käkade mat intill torktumlaren när jag kom släpande med min tvättkorg.

Fram för mer kallprat, grannprat och hjälpsamma råd. Och bevara tvättstugorna - denna sista gemensamhetsanläggning i vår individualiserade värld.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Själv träffade jag av en spritluktande granne som ropade: Tjoho! när vi möttes i trappan. Min "bästa" granne över har nu skaffat tjej. Så numera får jag lyssna till hiphop kombinerat med älskogsljud vareviga dag. Härliga grannsämja som sagt!

Kaninen sa...

Jag tycker att du ska skriva till Sol-Brith och fråga vad som låter: Detta är ett citat från forna veckans Aftonblad: "KäraSolBrith. Kan du se vad som orsakar så kontiga ljud i vår lägenhet. Så gott som dagligen, ofta vid 23-tiden, men även vid andra tider, hörs de här ljuden. Det är dels ett ljust kvidande och liksom klaganade ljud, lite som ett spädbarns gnyende, dels ett grövre, mörkre, ståndakande ljud. Det låter ganska spöklikt faktiskt, levande men inte mänskligt."

Friederike Gerlach sa...

Jag hade en kompis som påstod att hon hörde grannens pung "plaska" mot sin tjej under akten...
Det är något speciellt med lägenheter, men jag håller med, tvättstugor är något fantastiskt. Fast jag är för dumm för att mangla.

Anonym sa...

Hahaha surtant! Det ljudet skulle jag uppskatta faktiskt. Tänk vilken känsla när man äntligen kommer på vad det är för ljud man hör, speciellt då det är ett sådant ljud!

Kaninen sa...

Hahahaha, snacka om urskillningsförmåga! Nu fattas bara att nån kommer och plaskar sin pung mot mig;)