lördag 14 mars 2009

Kejsarens nya kläder

På arkivet. Får plats vid bord nr 2. Framför bord nr 2: vaktmästare och kulturtant i zebrarandiga strumpbyxor samt kavaj. De böjer sig över nån gammal bok och tycks närgranska något. Jag granskar ett par blommiga tanttrosor. Herre gud! Människan har ju glömt ta på sig kjolen! Här står hon, lutad över en arkivvolym ivrigt diskuterandes med vaktmästaren. Med den blomstande baken vänd mot resten av besökarna i forskarsalen. Trosorna sitter lite obekvämt snett. Sömmen på strumbyxorna också. Jag överväger: vad är rätt att göra? Gå fram och säga "ursäkta, men vet du om att man ser igenom dina strumpbyxor", eller låtsas som att kejsarens nya kläder är heltäckande? Kommer bara fram till att det är helt fel och elakt att ta kort på spektaklet. De vänder sig om och går ut. Jag ser att strumpbyxorna hasat ner lite i grenen. Vaktmästaren och tanten ser glada ut.

Senare i foajén: strumpbyxetanten entrar genom ytterdörren. Nu i och för sig iklädd jacka. Men fortfarande med rumpan bar. Fredag den 13e var åtminstone inte MIN otursdag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha det är en sån underbar historia. Jag dör av nyfikenhet och vill veta om det var så att verkligen glömt kjolen eller om hon bara missat att tightsen inte är tights utan nylonstrumpbyxor!

Friederike Gerlach sa...

Gud, alltså jag skrattade helt hysteriskt på när jag läste det. Satt på tunnelbanan och gjorde antagligen andra antingen glada eller förbannade över min spontana högljudda reaktion.
Du måste ju bara skriva en serie Best of SSA. Arkiv är ju i sig en plats som är gefundens fressen för etnologer.
Men tror du inte att hon var nån sån där tant som trodde att det där med leggins var mode. Att stackarn kanske såg dåligt och därför inte fattade att det var genomskinliga brallor hon satt på sig?

Anonym sa...

Hahaha jag kan inte sluta skratta!!!

Anonym sa...

HAHA! Vadå, hur kan en glömma att ta på sig kjolen??? ser hon inte det åtminstone när hon drar ner dragkedjan/knäpper upp jackan? fniss